fredag 11 november 2016

Hjälpas åt

Ingrid och Joakim var noga med att lära sina barn att hjälpa till hemma med de sysslor dom klarade av utifrån sin ålder. Då visste dom att barnen skulle klara sig fint när dom valde att flytta hemifrån.


När maten var klar och alla hade gjort sina läxor satte dom sig ner och käkade.
 - Riktigt god stek mamma!!
- Tycker du det!!?
- Japp! Du gör alltid så god mat!
- Tack Alvin!!
- Önskar bara pappa var hemma och åt med oss!
- Jag med! Men han kommer nog snart.

Systrarna Alice och Amalia valde att sätta sig framför tvn och äta middagen.

En stunds lek hanns med efter middagen...
- Det är så bra nu när du blivit äldre och kan leka med oss utbrast Alvin.
- Ja, verkligen instämde Alice.

Oturen verkar hålla i sig och en ny omgång av trasiga rör i behov av lagning störde nu familjen.
Joakim hade äntligen kommit hem från jobbet. Ett par timmars övertid hade det blivit i eftermiddag.
- Älskling!! Jag fixar rören i köket sen när jag har käkat klart, ropade Jocke.
- OKEJ!! Jag är klar i badrummet nu. Ska bara moppa upp efter mig.
Tur att barnen hade fullt upp med sitt, medan föräldrarna var upptagna med all trasig skit.

- Jag moppar här med när jag ändå är igång!!
- Tack älskling!! Snällt av dig!!

- Usch vad här var skitigt!!

Det var oftast inte så mycket tjafs när barnen skulle gå och lägga sig. Det hände väl ibland när det var något riktigt intressant på tvn eller att barnen var mitt uppe i en lek.
Men idag gick Alice självmant ut och började göra sig klar inför natten. Innan Jocke eller Ingrid hade ens hade hunnit säga något.
Eftersom Alice inte ville dela handfat med Alvin, passade han på att slänga skräpet efter pappans rörmokeri. 
Det kändes alltid bra att kunna hjälpa mamma och pappa lite, tänkte Alvin för sig själv.
Så somnade hela familjen efter en lång dag med mycket att göra.
I morgon väntade skolan för Amalia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar